söndag 14 november 2010

Handboll och Bandy

Då var premiären gjord för handboll och bandy gjord med Canon EOS 1D MkIV. Dessa två sporter plåtades i sämre ljusförhållande än helvetet, Hagadals idrottshall (platsen där furu dominerar) och Målilla bandystadion (platsen med det pissgula ljuset från strålkastare sämre än i mitt garage).


I Hultsfred använde jag inställningarna: ISO 6400, f/2.8 och 1/500.
Länk från OT på reportaget.


Samt en bra vitbalansering krävs för att slippa så lite efterbearbetning som möjligt. (Tack Per för rådet!)


I Målilla använde jag inställningarna: ISO 1600, f/2.8 och 1/500.
Länk från OT på reportaget.



Även här krävs en riktig vitbalansering, ytterligare en gång Tack P!

BTW, bägge hemmalagen vann komforttabelt...
OBS! Bilderna är från OT.se därav kvaliteten som blivit lite sämre med webversionerna.

2 kommentarer:

tomasrj sa...

Det märks så stor skillnad mellan den nya hallen i Fliseryd och de gamla hallarna i Mönsterås och Blomstermåla, som är de tre hallarna jag fotograferar i. I Fliseryd behöver jag inte vitbalansera och där är även ljuset starkare.

Vanligen brukar jag ligga på ISO 1600, bländare 1,8-2,4 och tider mellan 1/500-1/640 s med mina fasta gluggar.

Studio Eriksson sa...

Varför all denna jävla furu i gamla sporthallar!?! Om dom kunde fråga oss fotografer hur man inreder en sporthall, så mycket bättre skulle vårat liv bli då... :O)