fredag 7 maj 2010

Tricoast Photography - Wedding Workshop

Efter en dag med grabbarna från Tricoast Photography har jag lärt mig en hel del om ljussättning med TTL blixt. :O)
Startade hemifrån kl. 03.45 för avresa till STHLM där Workshopen hölls av Scandinavianphoto. Jag kommer aldrig flytta tillhuvudstaden med all dess trafik. Det tog en timme från Södertälje in till centrum.
Dagen började med ett seminarie på ca 3 timmar där vi teoretiskt gick igenom vad eftermiddagen skulle innehålla och hur TTL verkligen fungerar. Vi fick även en genomkörare på olika foton av Tricoast om hur man lägger upp en bröllopssession...
Scandinaviaphoto "bjöd" därefter på en Thailändsk lunch som behövdes för att ladda batterierna och vi bestämde att vi skulle ha våran fotosession vid stadshuset.

Bilder från dagens fotosession...

Mike (f.d. Crime scene investigator åt FBI) från Tricoast och Jenny från Scandinavianphoto samt Cody, lite suddig i förgrunden, (f.d. labbråtta från Chemical plant in Houston) från Tricoast på väg till stället där vi ska vara...


Cody gör lite inställningar för att kolla ljuset...


Mike småpratar lite med Canons representant, Roger Tåli, som var med hela dagen samt även lånade ut gluggar och hus till oss om vi ville prova... (jag lånade inget för jag ville köra med egen utrustning)

Vi delades in i två grupper en Canon (Mike's grupp) och en Nikon (Cody's grupp). Fick en modell per grupp för att börja fota, huvudsaken var ju inte motivet utan ljussättningen...


Mike rättar till och förklarar vad en deltagare gjort för fel under tiden vi andra fotograferar...


Cody agerar blixtstativ... (faan vad grabbarna från Texas tyckte det var kallt, 13 grader växlande molnighet och en relativt hård vind med andra ord, normal svensk vår)


Så här kunde de se ut när jag smet bort till Nikongruppen för att få en BTS bild.

Som ni kanske sett så använde vi bara EN blixt för att lysa upp modellen samt använda ambient light för bakgrund, antingen handhållen blixt av någon eller på ett monopodstativ. (kan ju inte lära ut alla grejer vi gjorde, för kursen kostade i alla fall 3000 spänn)

Hur blev då resultatet?
Ja en nackdel var att det var dålig disciplin på en del av fotograferna som hela tiden ville plåta sin bild. Vi använde ju endast en gemensam slav blixt och en kameramonterad blixt som avstängd master, så alla körde på samma kanal och det blev lite pressfotografering, först att sno slavblixtens signal fick bilden! Detta kunde varit lite mera uppstyrt av lärarna...

Bilder jag lyckades med i alla fall..

Svartvit konvertering av helkropp på den manliga modellen...


Spotbelysning i ansiktet...


Tuff posé och "bleach bypass" konvertering av modellen... (en personlig favorit som inte är från kursen utan eget plug in program)

Över till tjejen (som alla killar väntat på här... :0)

Svartvit konvertering på den kvinnliga modellen... (här fuskade jag lite å körde med dubbla blixtar för att få lite "rim-light" på hennes axel)


Närbilds porträtt med mycket vinjettering... (tjejen fick ta på sig en jacka och halsduk för det blåste "lite" och hon stod med bara axlar i flera timmar)


Min personliga favoritbild på tjejen är "Dark ghost" från plug in programmet Topaz. Känns lite som 30-talet.

Summa sumarum: Väldigt nöjd med kursen som helhet, lärarna var helsköna typer från "Big is better Texas". Det enda var anarkin vid fotografering och huvudstadens jävla trafik som drog ner betyget till:
Fyra av fem möjliga Studio-Eriksson poäng. Kan verkligen rekomendera en sådan här kurs för det går faan inte att läsa sig till.

8 kommentarer:

tomasrj sa...

Trevligt reportage och grattis till kursen. Själv äger jag ännu ingen blixt, men ett extra hus och blixt är det som närmast står på inköpslistan. Och det har jag ju förstått, att med en blixt som man inte har monterad på kameran så kan man göra väldigt mycket med ljuset.

Fredrik sa...

Hej!

Gick själv kursen fast i Göteborg idag. Kanonkurs verkligen och killarna var ju sköna! Vad är det för egen utvecklad plugin du kör på en av bilderna här? Något du delar med dig av?

Tack på förhand

Studio Eriksson sa...

Tack Tomas, en blixt är ett måste att införskaffa. Lycka till med dina inköp.

Fredrik, kul att du har samma upplevelse som jag, Kanonkurs. Plugin jag använder är från Topaz och onOne, så det är inga egenhändigt tillverkade.

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Har dom ingen respekt för en Oskarshamnare i huvudstaden.
Men det blev ju kanonbilder ändå !

Studio Eriksson sa...

Tack så mycket Hasse! du vet Stockholmar tror alltid att dom är lite mer än alla andra... :O)

Jenny Puronne Jansson sa...

Hej Tomas
Dina bilder var jättesköna i ljuset. Vi var ju dagen efter er och då styrde lärarna upp det hela. En i taget... :-)
Men det var en teknik jag inte testat förut. Kunde inte låta bli att testa på helgens bröllop då det regnade...
Kul att se din sida! Riktigt snygga bilder!

/Jenny, Slottstudion

Studio Eriksson sa...

Tack så mycket Jenny!
Då hade ni lite fördel över att vara dag 2 och lärarna insåg nog sitt misstag.
Persnonligen tyckte jag att det var en helt ny teknik som jag använt lite vid inomhus på ett par jobb i helgen.
Mvh MAGNUS

Anonym sa...

Hej!
Jag är den kvinnliga modellen på sessioner och jag undrar om jag möjligen kan få lov att använda dessa bilder om jag länkar till dig?

Mvh Sara