tisdag 12 januari 2010

Använd inte vatten!


Lite kameravård går alltid åt att göra. Ofta blir det lite för sent och inte förrän sensorn skriker nu har du smuts på mig.
Många lämnar in sin kamera för all rädsla om det skulle hända något. Jag har gjort det valet att jag själv gör rent mina kameror.
Det är inte gratis att lämna in, ca 1500 exkl. moms för "check and clean" hos CPS men utrustning för rengöring är inte heller gratis. Mina Visible Dust grejer går nog lös på ca 2300 inkl. moms för både torr och blöt rengöring av sensorn. Den som är lite snabb i matte inser trots detta att rätt snart går det ihop sig. Personligen har jag gjort ett antal torr rengöringar samt alldeles nu en blöt rengöring. Kameran blir som ny!!!
Men för allt i världen använd inte vatten!

6 kommentarer:

tomasrj sa...

Hur ofta gör du såna här invärtes rengöringar? Själv har jag inte vågat mig på nåt sånt där, vågar knappt titta in i huset när jag byter objektiv... Men det finns ett litet skräp som ibland dyker upp i övre högra hörnet på mina bilder men det brukar försvinna temporärt med kamerans manuella sensorrengöring.

Studio Eriksson sa...

Så fort jag ser ngt. skit på sensor så provar jag en extra sensorrengöring från kamerans meny. I annat fall om inte detta hjälper går jag lös med en torr rengöring. Den stora gröna saken på bilden är en sensorloupe som förstorar sensorn 7ggr och då ser man verkligen allt skit. Därefter använder jag Visible dust "penseln" som blir antistatisk för att ta bort damm o. dyl. därefter en check och sitter det något smet eller klet på sensorn så blir det en "svabbning" av sensorn med skrapa och medel.

Jens sa...

Hej!

Tycker att sensorn är som en magnet och drar till sig damm, När det är kallt (som för en vecka sedan) så vill inte vår lokala handlare göra rent sensorn, fuktighet är för låg då. Var har du köpt dina rengöringsprylar ifrån? På sikt lönar det sig nog att köpa egna prylar. Du verkar nöjd med dina finns dom fortfarande eller har du någon annan favorit du önskar dig!

Hare Bra!

Studio Eriksson sa...

Speciellt när man knäcker extra åt tidningen och man byter glugg stup i kvarten så blir det damm på sensorn. grejerna har jag köpt på Cyberphoto (blöt rengöring) och hos Leijung (torr rengöring). Var observant bara när du köper för det finns till ALLA sensor storlekar, FF (1x), APC-H (1.3x) och APC-S (1.5/6x).
Det ska inte vara enkelt!!!
Glöm inte att det finns "olja" runt sensorn så du inte smetar ut denna på densamma.

Photos_By_Niklas sa...

Hej!
mailade dig via fotosidan,men du kanske inte kollar den.

undrar lite om du skulle kunna/vilja kolla min kamera någon gång för en grovrengöring?

hör av dig om intresse finns.

Studio Eriksson sa...

Niklas!
Visste inte hur jag skulle svara på det mailet för det fanns ingen svarsknapp. Tyvärr vill jag inte göra andras kameror ifall det skull hända något med den. Trots allt så finns det en hel del känsliga saker därinne. Då kan det bli riktigt dyrt om man skulle misslyckas.
Mvh Magnus